عضو هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت
ماکارونی استان البرز که با سهم 80 درصدی از کل تولید، قطب این صنعت در کشور تلقی
میشود، با تأکید بر ضرورت حفظ حقوق مصرفکننده، هرگونه افزایش قیمت انواع محصولات
فرمی را اقدامی غیرمسئولانه در برابر جامعه و صنعت برشمرد.
احمد پاکزاد، عضو هیأت مدیره و
دبیر انجمن صنفی صنعت ماکارونی استان البرز، با اشاره اینکه تغییرات انجام شده
قیمت مصرفکننده برای محصولات رشتهای در ابتدای سال جاری مکفی بوده است، گفت: «میزان
افزایش قیمت محصولات رشتهای با توجه به سهم 90 درصدی آن از مصرف کشور در حال حاضر
کاملاً پاسخگوی افزایش هزینههای تولید میباشد. از این رو با توجه به سهم اندک
محصولات فرمی در سبد خرید خانوارها، هرگونه افزایش قیمت این گروه کالایی، اقدامی
غیرمسئولانه تلقی میشود.»
وی افزود: «طی چند سال گذشته،
سرانه مصرف کشور رشد قابل توجهی داشته است. اینک این میزان در حدود 7 کیلوگرم به
ازای هر نفر برآورد میشود و از آنجایی که اساساً ماکارونی جایگزین برنج در سبد
غذایی خانوار است، افزایش قیمت آن و نزدیک شدن به نرخ برنج، یک تهدید جدی برای
کوچک شدن بازار مصرف خواهد بود.»
پاکزاد خاطر نشان کرد: «هرگونه
کاهش مصرف که منجر به کوچک شدن بازار گردد، تعادل کنونی عرضه و تقاضا را بر هم زده
و رکود مازاد تولید، تولیدکنندگان را با خطر تعطیلی یا تعدیل نیروی انسانی روبرو
ساخته و در عمل تحت فشار بیشتری قرار میگیرند که به مصلحت اقتصاد کشوری که پنجمین
تولیدکننده بزرگ ماکارونی جهان است، نخواهد بود.»
عضو هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت
ماکارونی استان البرز افزود: «چند سالی است که دوران یارانهای تمام شده است. در
عصر جدید، اصول رقابتی بر مبنای منطق و تدبیر طراحی میشوند. در این شرایط نمیتوان
سودآوریهای نامعقول ناشی از دوران یارانهای را انتظار داشت. در شرایط اقتصادی
کنونی، مصرفکننده کاملاً هوشمندانه اقدام به انتخاب و خرید میکند و بیشک صرفه و
صلاح خویش را مدنظر قرار میدهد.»
وی ادامه داد: «هرچند که با کمال
تأسف برخی تولیدکنندگان ماکارونی به استناد یک قرار داخلی خود، اقدام به افزایش
غیرمجاز قیمت محصولات فرمی کردهاند. اما از آنجایی که کلاً سهم ایشان در بازار
کمتر از 50 درصد میباشد، پایبندی سایر تولیدکنندگان به تثبیت قیمت مصوب سال گذشته،
باعث شده خسارت کمتری به مصرفکننده و صنعت وارد شود.»
پاکزاد تصریح کرد: «برخی معتقدند
با توجه به گران شدن مواد اولیه، میباید به منظور تأمین هزینههای تولید، قیمت
ماکارونی از آنچه هست نیز بیشتر شود. اما زمانی که وضعیت قیمتهای خرید و فروش در شبکه
توزیع بررسی میشوند، در مییابیم، سود اصلی از جیب مردم به کیسه واسطهها و عوامل
بازار سرریز میشود. بدین معنا که قیمت برای مصرفکننده افزایش یافته ولی در آخر
چیزی برای جبران هزینههای تولید برای تولیدکننده باقی نمانده است. پس اصرار به
گران شدن محصول چه معنایی دارد؟»
دبیر انجمن صنفی صنعت ماکارونی
استان البرز در پایان گفت: «از آنجایی که سازمان حمایت مصرفکنندگان بر غیرمجاز
بودن هرگونه افزایش قیمت محصولات فرمی تأکید داشته است، امیدواریم آن دسته از
همکاران تولیدکننده قبل از بروز هرگونه رویداد خارج از شأن صنعت و احتمال
برخوردهای قانونی از سوی مراجع ذیربط، در اسرع وقت اقدام اصلاحی را مدنظر قرار
داده و با تدبیر بیشتری به این مهم توجه نمایند. بدیهی است که قیمت مصرفکننده
باید حد و مرز داشته باشد و قطعاً دود ناشی از هر نوع بیتدبیریها، اول به چشم
صنعت خواهد رفت.»